Sähköautoonkin voi tulla ”black out”

Kummallisia oireita, jotka ovat kuitenkin selvinneet. Kojetaulun punainen merkkivalo, jossa lukee  ”12V CHG”  ja ohjekirjan mukaan se varoittaa, että 12V latausjärjestelmä ei toimi, syttyy silloin tällöin tai vilkkuu.

 ” Jos valo palaa jatkuvasti, vähennä 12V järjestelmän sähköistä kuormaa ennen kuin jatkat matkaa”. Varoitusvalo saa ohjauksen CD/OC muuntimelta, joka sytyttää sen, kun järjestelmän jännite putoaa alle 10,5  voltin.

Auto alkoi pysähdellä silloin tällöin eli moottori ei vastannut kaasuun, vaan oli black out – tilassa. Samaan aikaan paloi myös tuo ko. varoitusvalo. Eli näillä kahdella asialla on jotain yhteyttä. Vinkin asian korjaamisesta sain Raskoneen asentajalta – hän kehoitti minua irroittamaan tuon yksinäisen, kuskin penkin alla sijaitsevan  12 V akun navat, jos auto seisoo muutamaa päivää kauemmin. Akkuhan vastaa yksinään 12 voltin sähköjärjestelmän ruokkimisesta (ajovalot, vilkut, puhallin, jarruvalot, takalasin lämmitin….). Jos akku tyhjenee, autoa ei saa liikkeelle millään, vaikka ajoakut olisivat täynnä.

Joten kaivoin akun esiin kuskin penkin alla olevan luukun kautta. Vein autotalliin lämpiämään ja lataukseen. Voltteja siinä oli lepotilassa 13,2 eli riittävästi. Putsasin akun navat ja tarkistin johdot. Sitten akku takaisin ja samalla kytkin volttimittarin johdot akun napoihin, jotta voin seurata sen tilaa.

Autohan alkoi pelata oikein hyvin, mutta aloin ymmärtää sen, kuinka helposti tuon yksinäisen akun jännite laskee 10,5 volttiin. Pidät Webastoa päällä, aina ajovalot sytytettyinä, takalasin lämmitin unohtuu päälle, radio pauhaa, Webaston polttoainepumppu toimii, puhallin puhaltaa täysillä ja liikennevaloissa ja risteyksissä kaiken lisäksi vilkut päällä ja painat jarrua, joten jarruvalot syttyvät. Tämä on se viimeinen pisara auton sähköjärjestelmälle – voltteja alle 10,5 ja auto pysähtyy yllättäen. Huom! Ja pakkanen paukkuu, monta päivää lähellä  -20 astetta, joten auton pohjassa ajoviimalle alttiina tämä yksinäinen akku menettää nopeasti jännitettä ja on jäätymispisteessä.

Katsotaan nyt, oliko vika tässä. Raportoin pian lisää asiasta. Onko Sinulla muuten samanlaisia kokemuksia  ”black outista”?

Yksi kommentti artikkeliin ”Sähköautoonkin voi tulla ”black out”

  1. Minulla oli sama vika, kun ostin auton vuosia sitten.

    Korvasin hetimiten vanhan 40Ah vesi-akun 24Ah hyytelöakulla, jolla sen jälkeen on toiminut moitetta. webastot ja kaikki päällä monta tuntia jne, ei vaikutusta.😉

    vinkki: vaihda se akku uuteen, voi olla pienemmän kokoinen ei tarvi olla 40Ah.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s