Voisitteko vaihtaa autoni moottoriin hiilet?

         

Esitin tuon kysymyksen täällä Jyväskylässä ensin Auto-Mäenpää nimisessä korjaamossa. Eivät oikein ottaneet todesta ja melkein loukkaantuivat. Sitten kun selitin tarkemmin, niin sanoivat, että ei ole kokemusta moisesta hommasta, mutta jos näkisivät hiilet, niin voisi ehkä katsoa tarkemmin.

Meillä on myös auton sähkölaitteisiin erikoistunut Auto-Start niminen yritys. Aluksi tiskin takana ryhdyttiin nauramaan ja päivittelemään. Yritin siinä puolustautua, että kyllä niitä hiiliä aina 40000  kilometrin ajon  jälkeen joutuu vaihtamaan. Eivät olleet moisesta kuulleet ja pitivät minua asiakkaan ominaisuudessa lähinnä pellenä. Sitten kysyivät, millä jännitteellä toimii? Sanoin että 72V. Eivät kuulemma saa tehdä muuta kuin korkeintaan 24V  asennuksia, eivät voi ottaa vastuulleen henkeäni! Yritin selittää, että eikö kannattaisi noin oppimisen kannalta vaihtaa kerran tuollaisen moottorin hiilet – viiden vuoden päästä takanani tulisi olemaan 1000 asiakkaan jono, joilla olisi samanlainen tarve. No eipä uuden bisneksen avaaminen tainnut kiinnostaa.

Sain kuitenkin vinkin, että jyväskyläläinen Raskone voisi hoitaa homman. He ovat aikoinaan huoltaneet postin Elcatteja. No viivana Raskoneeseen, jossa  työnjohtaja Hannu Poutanen otti pyyntöni varsin asiallisesta vastaan. Sanoi  että tällä viikolla ei ehdi, mutta ensi viikolla kylläkin. Olin enemmän kuin tyytyväinen. Hiilien vaihto vie enimmillään kolme tuntia.

Hiiliä Elcatin moottoriin saa Petri Immoselta Electric Vehicle Finland Oy:stä hintaan 256€ + alv. Petrin palvelu on enemmän kuin asiallista, ja hän pitää kirjaa Suomessa kulkevista Elcateista. Häneltä saa siis huollot ja kaikki varaosat ko. autoon.

Petri vähän huolestui noista moottorini hiilistä, sillä kun hiiliharjojen kulumisen varoitusvalo alkaa palaa, voivat ne hiilet (yhteensä 8 kpl), joissa tuon valon anturia ei ole (vain yhdessä on) olla kuluneet todella paljon – syntyy kipinöintiä ja kollektori saattaa vaurioitua ja koko  moottori mennä vaihtoon.

  • Arvaatte varmaan, että Elcatilla ei ole ajettu eikä ajeta ennen  ”hiiliremonttia”.
  • Vihreästä Salamasta on faktatietoja kansainvälisessä sähköajoneuvojen nettialbumissa osoitteessa http://evalbum.com/3082, siellä on paljon teknistä tietoa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s