Litium-akut, uusi vaihtoehto!

Kyseessä siis Litium-rauta­fosfaatti­akku, jännite 3,25V

  • Nominal Capacity: 260Ah
  • Operating Voltage: 2.5V – 4.25V
  • Weight: 9kg ± 100g
  • Dimensions: 360.6 x 283 x 55.5(mm

  • 3,2 volttia tuntuu esitteen mukaan antavan ulos (katso esite)
  • Tarvitaan siis 23 kpl näitä akkuja x 3,25V=74,45V
  • Painoa kertyy 23 x 9 kg = 207 kg
  • Maksavat 286$/kpl x 23 =  6578$ eli noin 4500 euroa

YLEISTIETOA LITIUM-AKUISTA:

Li-ion-akku ei siedä ylilatausta, vaan muuttuu epävakaaksi kehittäen lämpöä ja painetta. Myöskään akun oikosulkeminen tai purkaminen aivan tyhjäksi (U < 2,5 V) ei ole suositeltavaa. Latausaika voi olla jopa alle 1 tunnin, eikä akku juurikaan lämpene sen aikana. Lataus suoritetaan aluksi suuremmalla virralla, ja kun tietty jännitetaso on saavutettu, virtaa alennetaan siten, että jännite ei enää nouse. Lataus katkaistaan, kun latausvirta on pienentynyt 3 %:iin alkuperäisestä, eikä ylläpitolatausta suoriteta. Useimmissa akuissa on monimutkainen suojapiiri, joka katkaisee sähköisen yhteyden akkuun, jos se havaitsee yli- tai alijännitettä tai liian korkean lämpötilan. Ilman suojapiiriä akun lataaminen ja jopa käyttö on vaarallista räjähdysvaaran vuoksi. LiFePO4-litium-akut ovat suhteellisen turvallisia verrattuina muihin litium-tekniikoihin. (artikkeli akuista Wikipediassa)

Litium-ionikennon nimellisjännite on muita akkutyyppejä huomattavasti korkeampi: 3,2–3,6 V. Kapasiteettia painoon nähden on kaksin verroin NiCd-akkuun verrattuna. Li-ion-akku kykenee antamaan virtaa paremmin kuin NiMH, ja nykyään litium-ioniakku soveltuu jopa akkuporakonekäyttöön. Pakkasessa Li-ion-akku menettää tehoaan samaan tapaan kuin NiMH-akku. Li-ion-akkuja on ainakin kolmea tyyppiä sen mukaan, mistä negatiivinen elektrodi on valmistettu. Ominaisuudet vaihtelevat hieman sen mukaan.

Li-ion-akun ikä on rajallinen: akku vanhenee, vaikkei sitä käytettäisikään. Li-ion-akun raaka-aineet ovat arkoja kosteudelle, ja siksi akut on valmistettava ilmatiiviissä tilassa, jossa ilmankosteuden taso on 0 %. Koska valmistusvaiheessa akun sisään pääse kuitenkin aina hieman kosteutta, akku alkaa ikääntyä heti valmistuttuaan. Metallikuorisilla litium-ioniakuilla, joiden sisään ilmankosteus ei pääse tunkeutumaan, on saavutettu jopa 20 vuoden käyttöikiä.

Nykyisten kuluttajatuotteiden Li-ion-akut ovat muovikuorisia; ne kestävät normaalisti 2–3 vuotta, jos niitä säilytetään hyvin. Li-ion-akun itsepurkaus on noin 5 % kuukaudessa. Muista akkutyypeistä poikkeavana hyvänä puolena on, että muisti-ilmiötä Li-ion-akussa ei esiinny ollenkaan. Akun kapasiteetti ei alene, olipa lataus kuinka epäjärjestelmällistä tahansa.  (artikkeli akuista Wikipediassa)

 LiFePO4-litium-akut ovat suhteellisen turvallisia verrattuina muihin litium-tekniikoihin.

Yhden Subaru Elcat Lithiumin olen löytänyt netistä

         

Asiaa on tutkittava tarkemmin lähitulevaisuudessa!

Litium akkuja tehdään pian myös Suomessa. Tässä uutinen:

Lehdistötiedote 25.3.2008

European Batteries Oy:n tavoitteena on valmistaa ympäristöystävällisiä ja suuritehoisia litium-ioniakkuja. Yhtiö toimii yhteistyössä FEVT:n kanssa toimittaen akku- ja energiavarastojärjestelmiä teollisuuden ja liikenteen tarpeisiin. Yhtiö rakentaa alan parasta teknologiaa käyttävän tuotantolaitoksen Varkauteen yhteistyössä kansainvälisten yhteistyökumppaniensa kanssa. Yhtiön perustajina ovat FEVT:n pääomistajat, Oy Sanil Europe Ltd., VNT Management Oy, yhtiön avainhenkilöt sekä pääomasijoittajat.

Yksi kommentti artikkeliin ”Litium-akut, uusi vaihtoehto!

  1. Noilla 260Ah LiFePOilla pääset huomattavasti pidemmälle kuin mitä nykyisillä Troijalaisilla. Jos puretaan saman Ah-määrän omaavia lyijy- ja LFP-akkuja samalla virralla niin LFP pitää jännitteen tasaisena huomattavasti pidempään. Jatkuvasta virrankulutuksesta riippuen esim. 160Ah voisi riittää saman matkan ajoon mitä nyt lyijyillä pääset (Thundersky 160Ah akusta jatkuva anto 480A). Hintakin tulee kummasti alemmas: 23x 192$ = 4416$ (3479e).

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s