SÄHKÖAUTON AKUT OVAT MYSTEERISIÄ!

  

Kuvassa netistä löytyneitä erilaisia Elcatin akustoja.

Vihreän Salaman akusto on seuraava:

  • Trojan TE 35 6V/245AH   * 12 kpl  antaa käyttöjännitettä 72V
  • Exide Exel 12V/62AH asennettu kahteen sarjaan
  • Exidet voi kytkeä päälle sarja kerrallaan

Miltä vaikuttaa. Itse olen aika hämmästynyt tästä akustosta.  Olisin odottanut, että Trojanit ovat 12 volttisia, ja nuo Exidet ovat aika eksoottinen valinta. Mielestäni tämä yhdistelmä ei ainakaan näin talvella toimi. Hyvin nopeasti (20-30 km ajon jälkeen) mittarissa on jäljellä vain  ”yksi tolppa”.

”Tänään sain sähköpostia auton aikaisemmalta omistajalta. Hän on rakentanut nuo Exidet nk. varatankeiksi, joista voi tarvittaessa ottaa lisäpotkua ja pidentää ajomatkaa. Hänen mukaansa pääakuilla ajaa pienen harjoittelun jälkeen helposti 60 kilometriä.  (Ja itse asiassa tänään tuntuikin pääsevän paljon pitemmän matkan, akut jotenkin tuntuvat heränneen henkiin ilmeisesti jonkin pituisen käyttämättömyyden jäljiltä).  Ajovalot ja Vebasto saavat virtansa kuskin penkin alla olevasta akusta, joka latautuu samalla kun ajoakutkin.”

Vaikuttaa lupaavalta!

Kenellehän meni Nettiautossa ollut hieno Elcat, ilmoitus siitä on täällä!

Yksi kommentti artikkeliin ”SÄHKÖAUTON AKUT OVAT MYSTEERISIÄ!

  1. Hieno juttu tämä sähköauto! Ekologinen ja ei saastuta. Urheilu -ja pakettiautoista sekä hyötykuormaa kuljettavista ajoneuvoista kiinnostuneena jään kaipaamaan lisää potkua ja tehoa sähköautoon. Nyt eletään akkuteknologian alkukautta (toisaalta akkujen 100 vuotinen historia on jo osoittanut miten vaikeasta haasteesta on kysymys, sähköä on vaikea pyydystää ns. sähköansaan). Mikäli sähköautosta halutaan jokamiehen tuote niin akkujen materiaali asettaa rajoituksia. Jokin harvinainen maa-alakalimetalli ei riitä kaikille miljoonille käyttäjille. Toisaalta fossiilisten polttoaineiden saatavuus ja hinta on vielä kohtuullisuuden rajoissa. Etaani, metaani ja vety sekä bioöljyt ovat alkutaipaleellaan tulossa polttoaineiksi, hätätilassa häkäpönttöäkään (itseasiassa vetyyn perustuva polttokenno!) unohtamatta. Polttomoottorin (bensiini, diesel) ja sähkövoimakoneen liitto on vanha ja ns. aggregaatien valmistajien kilpailu on kantanut raskaita hedelmiä jotka ovat suoritus kyvyltään ja taloudellisuudeltaan huippuluokkaa;
    Tässä linkissä eräs minun mielestäni varteen otettava vaihtoehto sähköauton ajokilometrien reippaaseen ja taloudelliseen lisäämiseen:

    Edelleen näkisin että esim pakettiauton hyötykuormatilaan sijoitettava akusto on edullisempi asettaa peräkärryyn: http://stainlesssteelcampingtrailers.com/wp-content/uploads/2010/01/IMG_0280s.jpg
    Kuorman vetäminen muuttaa massan sijoitusta pois akseleilta. Massaa se ei tietenkään hävitä ja korkeammissa nopeuksiaa alkaa ilmanvastus kasvaa. Näistä ilmiöistä pääsee aerodynaamisella muotoilulla ainakin osittan eroon. Peräkärrin pyörastö voidaan ottaa mukaan lataustoimintaan jarrutuksissa ja alamäissä jolloin saadaan 1-2 latausakselia lisää ja hyötykuorma kasvaa peräkärrin painon ansiosta.
    Sähköauton moottori (pakettiauto) esim 56 KW on varmasti sopiva ja siitä saadaan laskennalliseti 112 hp. Sillä vetää jo raskastakin kärriä jyrkkään ylämäkeen 80-90 km/h. Muistettava on että ilmanvastus on merkittävämpiä tekijöitä ja kuormituksen lisääjiä ajoneuvoissa.
    Sähköauton 40-50 km latausväli riittänee useille kaupunki ja maaseutukäyttäjille. Ongelmaksi muodostuu vain käytettävä virran laatu esim 230 V 50 hz. Joka kunnassa on kuitenkin ainakin yksi sähköasema josta saisi tehokkaampaa siirtovirtaa kymmeniin tai satoihin kilovoltteihin saakka jossa voitaisiin ladata sähkömoduleita. Ladattuja ja purettuja sähkömoduleita kierrätettäisiin lataamojen ja ajoneuvokaluston käyttäjien välillä. Mihin teknologiaan tälläinen sähkömoduli perustuu on sitten jo vaikeampi sanoa sellaisia on kyllä jo ilmaantunen ns. superkondensaattorien muodossa.
    Mitä enemmän ajoneuvolta voimaa vaaditaan sitä vaikeampi sitä on akustoilla tarjota pitemmäksi aikaa. Niimpä jo 1970 luvun öljykriisi synnytti mm. seuraavan kaunokaisen: http://www.raitio.org/trolley/tampere/tkl23/tkl27ah.jpg
    Voin kuvitella jo sieluni silmin tulevaisuuden viljapellon jonka yllä roikuu ajojohtimet ja ajojohtimen alla menee järeä sähkötraktori. Johdinjärjestelmä sopii hyvin maatalouteen missä liikkuminen tapahtuu hyvin selkeästi rajatulla pienellä alueella. Tosin biodiesel ja etanoli vienevät talonpojan koneita eteenpäin vielä pitkään.
    Tällästä…
    Hyvä blogi!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s